Починаючи з кінця лютого 2022 року, виконання бюджету Харківської міської територіальної громади здійснювалось в умовах воєнних дій, пов’язаних з військовою агресією проти України.
В умовах воєнного стану за звітний період забезпечено ефективне управління муніципальними фінансами шляхом прийняття цілеспрямованих дій, що передбачають регулювання доходів та видатків, пов’язаних зі змінами податкового та бюджетного законодавства, яким уточнено особливості виконання місцевих бюджетів, встановлено режим їх ресурсної забезпеченості, визначено пріоритетність видатків.
Ґрунтуючись на положеннях нормативно-правових актів, в процесі виконання бюджету Харківської міської територіальної громади за 2023 рік вдалося уникнути критичного скорочення основних дохідних джерел та забезпечити збалансованість бюджету, оптимізувати структуру витрат та їх переорієнтованість на підтримку життєдіяльності населення міста Харкова.
Доходи бюджету
Дохідна частина бюджету Харківської міської територіальної громади за 2023 рік склала 18 170,9 млн гривень, з яких до загального фонду надійшло 14 312,3 млн гривень, до спеціального фонду – 178,2 млн гривень, отримано трансфертів – 3 680,4 млн гривень.
Порівняно з 2022 роком надходження до бюджету громади зросли на 2 346,9 млн гривень (на 14,8%), у тому числі власні доходи збільшились на 1 099,2 млн гривень (на 8,2%), трансферти – на 1 247,7 млн гривень (в 1,5 раза).
Податку на доходи фізичних осіб надійшло 9 018,9 млн гривень, що майже на рівні надходжень 2022 року (9 097,9 млн гривень). Плановий показник виконано на 92,7% (недоотримано 711,1 млн гривень).
Невиконання плану надходжень з податку на доходи фізичних осіб відбулося у зв’язку зі змінами норм Бюджетного кодексу України щодо зарахування з 01 жовтня 2023 року податку на доходи фізичних осіб від оподаткування доходів у вигляді грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу у повному обсязі до Державного бюджету України.
Місцеві податки і збори є другим за обсягом надходжень джерелом загального фонду бюджету Харківської міської територіальної громади, надходження яких за 2023 рік склали 4 154,9 млн гривень або 101,5% до плану на рік. Проти 2022 року їх обсяги збільшились на 656,4 млн гривень(в 1,2 раза).
У 2023 році до бюджету громади надійшло 36,8 млн гривень податку на прибуток підприємств комунальної власності. Порівняно з 2022 роком надходження податку збільшились у 5,0 разів (на 29,5 млн гривень). Також до бюджету перераховано 22,2 млн гривень частини чистого прибутку (на 20,4 млн гривень більше ніж 2022 року).
За оренду комунального майна надійшло 72,7 млн гривень (99,6% до плану), у порівнянні з 2022 роком її обсяги збільшились на 35,1 млн гривень (в 1,9 раза).
Надходження плати за надання інших адміністративних послуг склали 53,9 млн гривень, проти 2022 року її обсяги збільшились на 17,4 млн гривень (в 1,5 раза).
Коштів за шкоду, заподіяну на земельних ділянках державної та комунальної власності, не наданих у користування і не переданих у власність, внаслідок їх самовільного зайняття, використання не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покрову (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу; відшкодування збитків за погіршення якості ґрунтового покрову та за неодержання доходів у зв’язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок отримано 49,4 млн гривень, що у 3,9 раза (на 36,7 млн гривень) більше ніж ніж 2022 року.
Видатки бюджету
Видаткова частина бюджету Харківської міської територіальної громади переорієнтовано на фінансування першочергових заходів, пов’язаних із забезпеченням фінансування безперервної роботи об’єктів критичної інфраструктури, першочергових потреб мешканців територіальної громади та заходів щодо соціальної підтримки населення міста Харкова.
За 2023 рік видатки бюджету Харківської міської територіальної громади проведені в обсязі 17 369,5 млн гривень або 79,3% уточненого річного плану.
У порівнянні з 2022 роком видатки збільшилися на 2 864,8 млн гривень або в 1,2 раза.
Протягом звітного періоду поточні видатки збільшилися на 4% (на 480,7 млн гривень), капітальні видатки – в 3,8 раза (на 2 354,7 млн гривень) у порівнянні з минулим роком.
Найбільшу питому вагу у структурі видатків бюджету (47,0%) складають видатки на оплату праці (8 161,5 млн гривень), у тому числі:
- працівників бюджетних установ, які фінансуються коштом бюджету Харківської міської територіальної громади 4 393,0 млн гривень (25,3%);
- працівників комунальних підприємств, що забезпечують підтримку життєдіяльності населення міста – 3 768,5 млн гривень (21,7%).
На оплату енергоресурсів і комунальних послуг, що спожиті бюджетними установами, які фінансуються коштом бюджету Харківської міської територіальної громади, використано 809,3 млн гривень.
На відновлення зруйнованих об’єктів використано 3 025,6 млн гривень, з них:
- на реконструкцію та капітальний ремонт житлового фонду – 448,1 млн гривень;
- реконструкцію та ремонт об’єктів теплопостачання і водозабезпечення – 2 366,8 млн гривень;
- ремонт приміщень закладів освіти – 210,2 млн гривень;
- ремонт закладів культури – 0,5 млн гривень.
Видатки на реалізацію заходів щодо підвищення ефективності функціонування системи територіальної оборони міста Харкова та підтримки військових частин Збройних Сил України, що задіяні у виконані бойових завдань, державних органів спеціального призначення з правоохоронними функціями, які забезпечують державну безпеку України, профінансовані в сумі 488,6 млн гривень, у тому числі згідно «Комплексної програми розвитку цивільного захисту, підвищення рівня публічної безпеки та сприяння організації територіальної оборони в місті Харкові на 2018-2025 роки» – 272,4 млн гривень.
Обсяг бюджетних коштів, спрямованих на облаштування укриттів у закладах з масовим перебуванням людей, склав 46,5 млн гривень.
Видатки на виконання заходів соціального забезпечення та соціального захисту населення склали 2 506,8 млн гривень. Цим коштом профінансовано:
- пільговий та безкоштовний проїзд громадян у метрополітені та наземному пасажирському електротранспорті – 2 047,3 млн гривень;
- виплата компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги громадянам похилого віку, особам з інвалідністю, дітям з інвалідністю, хворим, які не здатні до самообслуговування і потребують сторонньої допомоги – 26,4 млн гривень;
- безоплатний та пільговий відпуск лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювань – 43,2 млн гривень;
- надання послуг із зубопротезування особам пільгової категорії – 9,3 млн гривень;
- забезпечення дітей віком до 2-х років життя з малозабезпечених сімей безкоштовним дитячим харчуванням – 4,9 млн гривень;
- виплату стипендій учням професійно-технічних закладів – 55,9 млн гривень;
- виплату стипендій міського голови обдарованим учням і студентам міста – 0,5 млн гривень; академічних стипендій учням наукового ліцею № 27 – 0,4 млн гривень та іменних стипендій учням ліцею № 128 – 0,4 млн гривень;
- матеріальне стимулювання кращих педагогічних працівників – 2,2 млн гривень;
- матеріальне забезпечення учнів пільгової категорії загальноосвітніх шкіл та професійно-технічних навчальних закладів – 3,6 млн гривень;
- виплату винагород харківським спортсменам-переможцям та призерам Паралімпійських, Дефлімпійських, Всесвітніх ігор та їх тренерам – 1,5 млн гривень;
- забезпечення періодичним виданням «Інфо СІТІ» пільгового контингенту населення – 13,6 млн гривень;
- виплату компенсації вартості проїзду один раз на рік громадянам 1 та 2 категорії, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи – 67,6 тис. гривень;
- компенсацію витрат на автомобільне паливо особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною – 15,4 тис. гривень;
- поховання одиноких громадян та виплату допомоги на поховання незастрахованих громадян – 4,6 млн гривень;
- перепоховання останків померлих, які брали участь у боротьбі за незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України – 4,0 млн гривень;
- забезпечення харчуванням громадян, які знаходяться під тимчасовим соціальним захистом, та учнів, що навчаються у приміщеннях комунального підприємства «Харківський метрополітен» – 20,9 млн гривень;
- надання матеріальної допомоги окремим категоріям населення (транспортування до медичних закладів громадян з захворюванням нирок) – 2,0 млн гривень;
- виплату одноразової матеріальної допомоги дітям-сиротам і дітям, позбавленим батьківського піклування після досягнення 18-річного віку – 0,2 млн гривень;
- надання пільгових довготермінових кредитів молодим сім’ям та окремим категоріям громадян – 50,2 млн гривень;
- придбання жилих приміщень для сімей учасників бойових дій, у тому числі на території інших держав, та внутрішньо переміщених осіб – 215,1 млн гривень;
- відшкодування частини відсотків за іпотечними кредитами, отриманими на будівництво/придбання житла – 0,5 млн гривень.
На фінансування соціально-культурної сфери витрачено 5 839,4 млн гривень або 33,6% від загального обсягу видатків бюджету Харківської міської територіальної громади.
Видатки на освіту склали 4 247,8 млн гривень, охорону здоров’я – 424,6 млн гривень, соціальний захист та соціальне забезпечення – 663,1 млн гривень, культуру – 322,3 млн гривень, фізкультуру і спорт – 181,5 млн гривень.
На фінансування житлово-комунального господарства міста спрямовано 7 238,1 млн гривень, що на 1 514,4 млн гривень (в 1,3 раза) перевищує показник 2022 року.
На оплату праці робітникам житлово-комунальних підприємств використано 2 325,5 млн гривень (проти 1 927,8 млн гривень у 2022 році). Витрати бюджету на виплату заробітної плати зросли на 397,7 млн гривень (в 1,2 раза).
Видатки на ремонт та відновлення житлового фонду, який було пошкоджено внаслідок бойових дій, склали 448,1 млн гривень.
У порівняні з 2022 роком видатки збільшилися в 1,8 раза або на 192,4 млн гривень.
На забезпечення безперебійної роботи теплових комунікацій, водопровідних мереж, централізованої системи водовідведення витрачено 3 632,3 млн гривень, що в 1,9 раза або на 1 687,0 млн гривень більше, ніж у 2022 році.
На виконання комплексу робіт, пов’язаних зі створенням зручних та безпечних умов, благоустроєм території міста Харкова, використано 854,4 млн гривень.
Видатки на збір, вивезення та утилізацію твердих побутових відходів профінансовані у сумі 229,3 млн гривень.
На забезпечення належного функціонування метрополітену, трамвайних і тролейбусних депо, інших комунальних підприємств у сфері транспортного пасажирського забезпечення, проведення ремонту і відновлення пошкоджених об’єктів транспортної інфраструктури витрачено 2 144,0 млн гривень, що в 1,6 раза або на 766,0 млн гривень більш ніж за 2022 рік.
Витрати на проведення робіт, пов’язаних з ремонтом і утриманням автомобільних доріг профінансовані в обсязі 982,4 млн гривень.
У звітному періоді забезпечено виконання рішень Харківської міської ради щодо гарантій, наданих комунальним підприємствам міста на реалізацію інвестиційних проєктів коштом міжнародних фінансових організацій (Європейським інвестиційним банком, Європейським банком реконструкції та розвитку, Світовим банком). На виконання прийнятих комунальними підприємствами міста обов’язків щодо своєчасного і безумовного погашення боргових зобов’язань спрямовано 476,4 млн гривень.
Поряд з цим, виконано боргові зобов’язання по виплаті доходу за облігаціями місцевої позики (324,1 млн гривень) та погашення облігацій внутрішньої місцевої позики серій G, H та I (1 100,0 млн гривень).
Таким чином, проведення виваженої бюджетної політики, спрямованої на вирішення існуючих питань соціального та економічного розвитку територіальної громади в умовах воєнного часу, комплексний та системний аналіз діяльності галузей і сфер міської інфраструктури дозволили протягом 2023 року належно організувати управління бюджетним процесом та забезпечити:
- збалансованість бюджету Харківської міської територіальної громади, максимальне використання наявних можливостей і резервів щодо наповнення бюджету;
- оптимізацію структури витрат та їх переорієнтованість на фінансування першочергових заходів, пов’язаних зі здійсненням найнеобхідніших соціальних видатків, спрямованих на підтримку життєдіяльності населення міста Харкова;
- перерозподіл фінансових ресурсів на поточні видатки для безперервної роботи об’єктів критичної інфраструктури, досягнення соціально орієнтованого і збалансованого соціально-економічного розвитку територіальної громади;
- нормативно-правове регулювання та методологічне забезпечення організації бюджетного процесу, створення умов для продовження впровадження в бюджетний процес системи управління плануванням та виконанням місцевих бюджетів «LOGICA» та технології електронного дистанційного казначейського обслуговування за допомогою програмно-технічного комплексу «Клієнт казначейства – Казначейство»;
- ефективне управління бюджетними коштами, що пов’язане з реалізацією муніципальної боргової політики та управлінням муніципальним боргом;
- прозорість і відкритість системи управління муніципальними коштами.
Заступник міського голови –
директор Департаменту
бюджету і фінансів Т.Д. ТАУКЕШЕВА